Criza a tăiat peste 40% din vânzările de brânzeturi tradiționale
PDF Email
Scris de agro-consultanta.ro
Duminică, 06 Iunie 2010 12:45
Piete - Piete de produse

Criza a tăiat peste 40% din vânzările de brânzeturi tradiționale, prețurile au scăzut cu pâna la 10%, iar principalul mijloc de desfacere a produselor râmân târgurile, potrivit datelor obținute de agro-consultanta.ro de la mai mulți producători.

Înjumătățirea subvențiilor pe cap de vaca, așa cum anunța în luna mai ministrul agriculturii, Mihail Dumitru, ar da o lovitura grea producătorilor de brânzeturi tradiționale, pentru care cheltuielile ar fi prea mari, comparativ cu ce încasează.

 

Ioan Poponici din comuna Șirnea, județul Brașov, este crescător de oi și vaci și obține 100 de kg  de produse din lapte de vacă și 200 de kg din lapte de oaie pe saptamână. Este proprietar de stână și beneficiază de subvenții europene și pentru respectarea condițiilor de agromediu. Își vinde marfa într-o piață din Brașov, dar participă și la târgurile organizate în București. Subvențiile pe care le-a primit până acum l-au ajutat, dar dacă acestea vor fi tăiate se va descurca mult mai greu. „Nici până acum subvențiile nu ne acopereau toate cheltuilile, dar ne-au fost de folos. N-ar trebui să fie tăiate”, a declarat pentru agro-consultanta.ro Ioan Poponici.

Criza nu i-a ocolit nici pe cei care fabrică produse tradiționale. Scăderea puterii de cumpărare a dus la vânzări cu până la 40% mai mici, potrivit lui Ioan Poponici. Asta chiar și în condițiile în care prețurile au scăzut cu circa 10% în ultimul an. Printre produsele cele mai vândute se mențin urda cu mărar, brânza la coșuleț, telemeua de oaie si cașul afumat.

Familia Cecilia și Ioan Istrate din Fundata, județul Brașov, prepară produsele după rețetele moștenite de la străbunicii familiei. Au 800 de oi și 54 de vaci, iar până în anul 2006 au vândut produsele doar pe piața din Brașov și la târgurile din județele Dâmbovița și Prahova. Cecilia Istrate spune că în 2006 a participat la primul târg internațional în Italia și produsele au avut un succes deosebit. S-au înscris în organizația Slow Food și au început să participe și la tîrgurile din București. „Vânzările au scăzut fața de anii trecuți. Acum vindem doar un sfert, față de cât vindeam în urma cu câțiva ani. Am ieftinit produsele, dar vânzările tot au scăzut”, a declarat pentru agro-consultanta.ro Cecilia Istrate.

Marian Moroianu Chițu Scorțea din Sohodol-Bran, județul Brașov, are 300 de oi și 15 vaci de la care obține sute de kilograme de produse pe lună. Își vinde preparatele doar la târguri la care nu renunță să participe pentru că este o modalitate de a face bani pentru a-i plăti pe angajați. Spune că în urmă cu câțiva ani, la un târg de produse tradiționale vindea de circa 3.000 de lei, iar acum dacă vinde de 1.000 de lei e bine. „Va fi foarte greu dacă se taie subvențiile. Puțini vor rezista”, a declarat pentru agro-consultanta.ro, Marian Moroianu Chițu Scorțea.

Media Link Business a organizat în periaoda 4-6 iunie 2010 prima ediție a Târgului Național de Produse Ecologice și Tradiționale. Evenimentul are loc la Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Sisești” din București, care este și partener al manifestării, alături de Federația Națională de Agricultură Ecologică.

Organizatorii și-au propus ca evenimetul sa aibă loc la fiecare sfârșit de săptămână.

Ultima actualizare în Joi, 08 Iulie 2010 20:14